Honger

Gepubliceerd op 6 juni 2022 om 15:50

Honger

 

Vaak word er gedacht dat iemand met een restrictieve eetstoornis geen honger heeft. Anorexia is vertaald zelfs "verlies van eetlust". Niet helemaal de waarheid, naar mijn mening. Maar hier zijn gradaties in. Er zijn inderdaad ziekten of medicatiebijwerkingen die anorexie veroorzaken en dat beperkt de eetlust. Er zijn ook mensen met eetstoornissen die daadwerkelijk geen fysieke hongersignalen meer hebben. Maar het grootste deel van de mensen met restrictieve eetstoornissen heeft wel degelijk een vorm van honger. Een vorm... ik benoem het bewust een  vorm. Fysieke honger, zoals het grommelen van de maag, is zeker niet bij iedereen het geval. Het fysieke hongersignaal creëren kost namelijk energie voor het lichaam. Energie dat het lichaam helemaal niet heeft, als er niets binnenkomt. De afgelopen dagen krijg ik best veel vragen over honger vandaar dat ik deze blog schrijf. De vragen die ik krijg zijn vooral van mensen die vanuit een restrictieve eetstoornis hebben gekozen voor herstel (toppers he!!) en opeens honger ervaren. Soms HONGER!!! Ze vroegen zich af wat er gebeurde, wat er aan de hand was en zelfs of ze misschien binge-eating aan het ontwikkelen waren. Het antwoord op dat laatste is zeker een dikke NEE. Een lichaam dat geen energie binnenkrijgt a.k.a eten kan geen energie missen. Ik zeg "geen eten" maar te weinig eten hoort hier zeker ook onder. Om een grommelende maag te creëren moet het lichaam energie besteden. Iets wat het graag doet hoor, als het beloond word met eten. Na keer op keer 0.0 reactie te krijgen op het hongersignaal zal het stoppen met dit signaal in de hoop om dan in ieder geval op het creëren van dit signaal wat hoognodige energie te besparen. Op het moment dat je kiest voor herstel en dus ook kiest om meer te gaan eten, heeft het lichaam weer energie om die grommelende maag te creëren en hoopt het dat je hierop zult reageren. Je zult dus misschien wel meer honger hebben dan dat je had toen je veel minder, amper of niet at. Is je lichaam kapot? nee!! Je lichaam gaat schade willen inhalen, tekorten willen opvullen en reparaties willen uitvoeren. Het eten dat jij in je mondje stopt, op kauwt en doorslikt is directe energie voor je lijf om te starten met repareren en de reparaties zijn noodzakelijk om te laten gebeuren. Zou jij je huis vol schade niet zo snel mogelijk willen repareren? 

Mijn advies is dan ook eten!! Ook als dit betekend dat je meer eet dan je eetlijst. Je eetlijst is een richtlijn, een advies waarop je kunt terugvallen, een structuur en een minimum maar er is geen maximum! (tenzij je diëtiste dit expliciet zegt i.v.m. risico op refeeding). Je mag in dit geval buiten de lijntjes kleuren, je lichaam volgen en het vertrouwen van je lijf terugwinnen!

 

Naast het fysieke hongersignaal heb je ook nog mentale honger. Hiermee bedoel ik het denken aan eten in alle vormen. Misschien denk je wel aan het eten wat je ooit wilt eten, morgen gaat eten, wat je partner eet, wat je weer zou willen kunnen kopen om te eten maar ook het kijken van kookshows ed. (ik keek uren masterchef) maar zelfs het denken aan sporten zodat je X Y Z mag eten is een vorm van mentale honger. Vaak zie je dat mentale honger meer aanwezig is dan fysieke honger. Mentale honger kost minder energie voor je lijf dan fysieke honger maar is daarom niet minder belangrijk om naar te luisteren. Wil je herstellen? dan kan ik je niet anders adviseren dan te luisteren naar alle hongersignalen die je lichaam en brein afgeeft. Mentale honger/fysieke honger/extreme honger: het is allemaal even belangrijk. Is dat eng? Ja absoluut. F*****g eng, maar er is ook geen weg omheen.  Je hebt je lichaam in tekorten gewerkt en deze moeten afgelost worden. Eten is de oplossing voor die tekorten maar niet voor je eetstoornis. Soms ligt er een reden onder, de reden waarom jij de eetstoornis hebt ontwikkeld. Je kunt hier pas GOED aanwerken als je lichaam de energie heeft om hieraan te werken. Eten, gewichtsherstel en dan werken aan de onderliggende problemen is naar mijn idee de beste volgorde. Een brein functioneert nu eenmaal beter als het energie binnen krijgt en om die energie binnen te krijgen moet jij je mondje open doen, kauwen, doorslikken en opnieuw, ook als de eetstoornis anders beweert. Vertrouw je lichaam, vertrouw je diëtiste, je hulpverlener of je coach!  Ze hebben het beste met je voor!

Herken jij dit? Meer honger IN herstel dan VOOR herstel? 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.